Tuesday, January 30, 2007

انا والأنا الأخر


ساعات كتير بحس ان انا اتنين مش واحد , اه والله انا بتكلم بجد مش عاوزكم تستغربوا اتنين مش واحد
اكيد طبعا كلكم عارفين قصة دكتور جيكل ومستر هايد
دكتور جيكل : كان راجل عبقرى يتمتع بالكثير من الذكاء والحكمه وكان انسان حساس جدا بيحب الخير للدنيا كلها وكان بيتمنى ان هو ينشر الخير والامان ويحارب الشر فى المجتمع
كان دايما دكتور جيكل فى حاجات كتير اوى مش عجباه فى الحياه اللى احنا عايشينها دى
الناس ليه مش بتحب بعض ؟ الناس ليه مش بتخاف على بعض ؟ ليه الناس مش بتزعل على بعض ؟ ليه ما بقاش فى حب بجد ؟ ليه ما بقاش فى اى حاجه تفرق مع اى حد ؟ ليه وليه وليه وليه ؟
ليه 1+1مش بيساوى 1
ليه الاسطوره اللى سمعنا عنها زمان ما اتحققتش , عن الشطر الاول من المرأه والشطر الثانى من الرجل اللى انفصلوا عن بعضهم وكان لازم يتلاقوا فى الحياه اللى احنا عايشينها علشان يكملوا بعض ويعيشوا فى سعاده ؟
ليه بجد ؟
كان لازم دكتور جيكل يكون مستر هايد ؟ كان لازم بجد ده يحصل
فى لحظه من لحظات غضب وثورة دكتور جيكل على الشر اللى فى المجتمع وعلى الظلم . كان لازم ييحول لمستر هايد , ذلك الرجل الشرير الشرس القوى الذى لا يشعر بالحب والعطاء والتسامح والتضحيه
كان لازم يكون النص التانى اللى ولا يعرف يحب ولا يعرف يضحى ولا يفرق معاه اى حاجه فى الدنيا دى , بجد كان لازم ؟ دكتور جيكل عمره ما اتمنى انه يكون مستر هايد , الحياه والظروف والمجتمع اللى اجبروه ان هو يكون مستر هايد
لكن على الرغم من كل ده انا لسه عندى ذرة امل فى بكره وخصوصا بعد ما حسيت ان انا قابلت الشطر الأخر
هو اه بعيد عنى , واه مستحيل اقابله او اشوفه او حتى اسمع صوته او اكلمه بس انا سعيد لان انا لقيته

16 comments:

nour said...

طااارق
ازيك دى اول زيارة ليا
حلو انك لقيت نصك التانى بس انا مش فاهمه هو فى نفسك و لا حد فعلا بيكملك
لو حد فعلا بيكملك يبقى انت محظوظ يا معلم
و اكيد شويه شويه و هتبقوا واحد مش اتنين تانى
بوست حلو اوى و معبر
انا بحب فيلم
shall we dance
جدااا

rokaaa said...

nour
انا من اشد المعجبين بالمدونه بتاعتك بجد وانتى ما تعرفيش اد ايه انا فرحان بجد لان انتى زورتى المدونه بتاعتى
والله مش عارف اقولك ايه انتى تقدرى تقولى ان انا لقيته وفى نفس الوقت ما لقيتوش
وانا كمان بموت فى الفيلم ده

Anonymous said...

من الخطأ نحن البشر ان نقول على الرجل بانه انسان كامل لانه لولا المراة لما وجد الرجل لذا لابد ان نطلق عليه لفظ نصف انسان ومن الخطأ ان نقول على المراة انها انسان كامل فلولا الرجل لما وجدت المرأة لذا لابد ان طلق عليها لفظ نصف انسان هنا 000 المعادلة بقت
1/2+1/2=1 يعني رجل +امراة=انسان كامل انا معاك في رايك مية بالمية ربنا يوفقك كمان وكمان المخلصة دوما الفتاة الحالمةرانيا

rokaaa said...

رانيا
انا مبسوووووووووووووط جدا ان انتى علقتى عندى ربنا يخليكى يا رب
انا كنت عاوز اقولك حاجه بجد ان انتى الوحيده اللى لغاية دلوقت اللى قدرتى تفهمنى من حوالى 9 سنين
ربنا يخليكى ليا يا رب
روكا

أحمد شعبان said...

وانك لقيتها
فقد وضعت قدمك على أول طريق التعاسة اللذيذة
صباح الكسل
:)

rokaaa said...

احمد شعبان
صباح الفل
انا قلت ان انا لقيتها وفى نفسى الوقت ما لقيتهاش بس بجد لو كان اللى انا فيه ده حقيقه مش حلم هبقى كده حطيت قدمى على طريق اللذاذه نفسها
شكرا لزيارتك مدونتى لاول مره

الوردة السوداء said...

انا بضم صوتى لصوت دكتور جيكل

ولصوت طارق

دعونا فقط نحب فى صمت
مش عايزين دوشة

مساااء الفل ياطروق

علي الالفي said...

بصراحة انا ماعرفتش اقرا ولا كلمة لاني شااااااااااااااااايط منك جدا
انا استنيتك في الحفلة و ناس كتير من المدونين كانوا موجودين و سالوا عليكوا انت و نهى
و انا قعدت اطلبك لغاية قبل ما اطلع ع المسرح
عموما
انا محتاج تفسير
و زي ما بيقولوا
الزعل على قد المحبة

rokaaa said...

الورده
مرسى اوى بجد على تعليقك وكالعاده انتى من اكتر الناس اللى بتفهمينى وبتفهمى قصدى وبتفهمى انا عايز اقول ايه
مرسى بجد
روكى

rokaaa said...

على باشا
انا اسف جدا جدا جدا بجد
بس عذرى الوحيد ان انا بجد والله تعبت اوى يوم الحفله بتاعتك وكمان روحت المستشفى , من بعد الامتحانات والله يا على وانا ضاغطى عالى وعمال انزف دم والله من انفى وكده
وطبعا نهى كانت معايا
بجد اسف اسف اسف
بس انا برده ما نسيتكش سالت عليك وعلى الحفله الناس اللى راحوا والله , وفرحانين بيك اوى بجد
يا ريت تسامحنى بجد , لان انت ما تعرفش معزتك عندك على الرغم ان انا لسه ما قبلتكش لغاية دلوقت
بس حاسس ان انا بحبك , اه والله بجد
روكى

علي الالفي said...

لآلآلآلآلآلآلآلآلآلآلآلآلآلآلآلآلآلآ
الف سلاة عليك يا روكى
المهم افتح موبايلك عشان انا عمال باحاول اطلبك و مفيش خالص
سلملي على نهى
و ياعم كانك جيت
بس كان نفسي اشوفكم

الناي الحزين said...

السلام عليكم

جميل اوي مستر جيكل
بس مش اي حد مايقدر يحقق اللي بيتمناه يقوم متحول لضده لا لازم يحافظ علي مبادئه

والجزء الاخير لم افهمه
زي نور ماقالت بالظبط

انت لاقيت نصك التاني اللي هو الجزء الاخر من شخصيتك ولا اللي هو انسانتك الغاليه

وياريت ماتردش تقوللي انك لاقيته ومالقيتوش انا فهمت ده انا بس عاوزة افهم المقصود بيه

تحياتي

LAMIA MAHMOUD said...

هو محدش قرا القصة دي الا وعملت فيه كده
يا ابني مكنتش تقراها .. اديك حتقعد تتخانق معاك كتير بقى

Anonymous said...

بص يا طروق
الشر لازم يكون موجوده جنب الخير
عشان نحس بأهميه الخير وجماله..لازم يبقى فيه شر
الحياه مش دايما بتمشي زى ما بنتمنى..بس اكيد اللى بيحصلنا ده هو احسن حاجه
ولو علمتم الغيب لاخترتم الواقع
انا سعيده انك لقيت نصك التانى
دا شئ جميل..المهم ان الأمل يبقى موجود جواك
اوعى تفقده مهما حصل

rokaaa said...

لمياء
اه والله بجد تعبت اوى من كتر ما اتخانقت معايا
هههههههههه
مرسى كتيييييييييييير على زيارتك مدونتى

rokaaa said...

وينكى
لا بقى انا نفسى الحياه تمشى زى ما انا بتمنى
انا نفسى بجد اعيش فى المدينه الفاضله
وكمان انتى فاهمه غلط بالنسبه لنصى التانى
انا قلت انا لقيته وفى نفس الوقت ما لقيتهوش