Monday, January 08, 2007

صدمه


اتكلم يوسف مع روان وقالها احكيلى عن كل اللى حصلك فى السنتين اللى فاتوا , اول ما سمعت كده روان بكت مره اخرى بكاء شديد ولكن كان هذه المره بكاء لم يراه يوسف من قبل , كان بكاء انهيار
قام يوسف بتهدئة روان وقال لها قول بس يا حبيبى مالك ما تخافش انا جنبك , كان رد روان عليه اوعى تسيبنى تانى , بجد اوعى تسيبنى تانى انت لو سيبتنى تانى انا ممكن اموت.
قالها مش هسيبك تانى ابدا طول العمر , وقرر فى هذه اللحظه بقرارة نفسه انه لن يترك روان ابدا مهما حدث مهما حدث فهى بعد الان قطعه منه , وكان يتمنى يوسف فى هذه اللحظه ان يضمها بين ذراعيه وينسيها ذلك العالم المرير ولا تتذكر شئ سواه
بدأت روان فى سرد كل ما حدث لها فى العامين السابقين وهنا كانت الصدمه
اعترفت روان ليوسف بأنه بعد ان تركها بدون ان تعرف السبب انهارت وكانت تفكر فى الانتحار ولم تجد اى شئ هام فى حياتها بعد هذه اللحظه لكى تعيش من اجله
كان هو وهو بمفرده كل شئ فى حياتها كل شئ كان اول حبيب واول صديق واول اب واول اخ فى حياتها
كانت دوما تقول له يا يوسف انا بحبك اوى انت عندى فى كافه والدنيا دى كلها فى كافه وكمان كافتك هى اللى تربح
وكانت روان فى نظر يوسف تلك الفتاه البريئه الرائعه التى تشبه الملائكه
كان يعشق عيناها , عيناها التى كان لونها مثل لون الزرع الاخضر الرائع الذى يشعر الانسان براحه كبيره جدا عندما ينظر اليه
فاجأت روان يوسف بأنها قضت فتره فى حياتها بعد ان تركها فى يأس واكتئاب , وبعد ذلك قررت ان تنساه , وكيف تنساه
قررت روان ان تنساه بحب جديد بيوسف اخر فى حياتها لكى ينسيها ذلك الانسان الذى استحوز على قلبها وعقلها وكل شئ بها
قررت روان ان تبحث عن يوسف اخر
ولكن للاسف لم يكن واحدا لكنهم كانوا كثيرووووووووووووون
وفى النهايه لم تجد احد يعوضها عن يوسف حبيبها الذلى عشقته , ولم يستطيع اى احد ان يحل مكانه
وكانت هذه الصدمه ليوسف وقال لها ليه؟
ليه بجد انتى تعملى كده ؟ انتى ؟
انا مش مصدق نفسى انا حاسس ان انتى واحده تانيه غير روان اللى انا عرفتها
حراااام بجد حراااااااام
وكانت هذه بداية المشكله

17 comments:

rokaaa said...

ها يا ورده , ها يا شيماء ايه رأيكم بقى فى الحصل ده , ينفع كده يعنى
شوفوا بقى رد فعل يوسف معاها هيكون عامل ازاى بعد اللى عملته ده

الوردة السوداء said...

انا بس عايزة اعرف
فى الفترة روان كان عندها كام سنة

ثانيا:هى طبعا غلطانة جدا
دة سوء تصرف

نقدر نقول ان روان حبة حالة الحب نفسها
لكن محبتش يوسف


ولما طلبت انه ميسبهاش
عشان هو ممكن يكون عودها على حالة معينة مش لقيها مع حد

ممكن نقول ان التعود درجة من درجات الحب
لكن منقولش ان الحب تعود
هى ضحت بنفسها اوى لما قررت انها تبيع نفسها عشان تلاقى الحالة دى

موقف يوسف بقى انا عايزة اعرفه منك
سلام

الوردة السوداء said...

نسيت اسألك صحيح

مين هما يوسف وروان؟؟
انا محبش ابقى عاملة زى الاطرش فى الزفة
يعنى هل هما صحابك
ولا اسامى حركية ولا ايه

شيمـــــاء said...

انا شايفاه وضع طبيعى جدا
هو استحل انه يكسرها ويسبها فى وقت هى معملتش فيه اى شئ

هو اللى قصر فى شئ و خد جزاته و رمى الحمل والذنب عليها

و كسرها و سابها فى وقت هى حباه اوى
و لما حاولت ترجعه ليها
رفضها ولفظها بشدة غريبة

فطبيعى وهى مكسورة كده تلاقى حد يداوى كرامتها اللى انجرحت

مش شايفة انه ليه حق يتكلم
هى مش تحت امره
هى بنى ادمة

ولو هى وحشة
مكنتش حكت له

على فكرة
مفيش ملايكة على الارض نهائى

Unknown said...

طبيعى بعد اى تجريه حب عنيفه الواحد بيلاقى عنده فراغ فظيع لانه بيكون اتعود على اهتمام معين ودلوقتى مش لاقيه مش لاقى حد يشاركه يومه و يحكى معاه عن مشاكله
انا شايف ان تصرفها كان طبيعى جداً جداً

الوردة السوداء said...

ياجماعة احنا فى مجتمع ذكورى قهرى متخلف
الكلام ده يكون طبيعى لما تكون الناس الناس بتقدر
والرجالة بتفهم
لكن الولد بمجرد انه يعرف ان البنت ارتبطت مرة او اتنين
بيقول عليها ساكاند هاند
بس هما الولاد كدة بيحبو البنت الكدابة

Unknown said...

انا مضايقه من يوسف لأته بعد عنها بالطريقه دي, علي الأقل ماكنش يعاملها وحش وكان يعرفها ان دي مرحله مؤقته بس, لكنه كان قاسي معاها جدا,
أما اللي عملته روان رغم ان انا ضده لكن تفتكر هي كانت تعمل ايه؟ بتحب واحد قالها انه مش عايزها ورغم ان ده جرحها كلمته بعدها وهو كل مره يجرحها, وماعرفتش تنساه, كان لازم تدور علي حب جديد ينسيها القديم ويخفف عنها, هي كانت مجروحه وبتحاول انها تثأر لكرمتها بأي شكل, وبعدين هو يوسف كان عايز يبعد عنها سنتين ويرجع يلاقيها بتعيط علي أطلاله؟ ده تفكير أناني منه, وكل اللي حصل غلطه هو, لأن هو اللي بعدها عنه بالشكل ده.

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
rokaaa said...

بصى يا ورده اولا: روان كان عندها 16 سنه , ويا ريت ما تقوليش ان ده كان لعب عيال ومراهقه والكلام الفارغ ده , لان ان شايف ان الحب ما لوش سن ومالوش وقت ومالوش ميعاد , الحب ده اسمى شئ فى الوجود ومالوش سن محدد , وكان الحب اللى كان بينهم كان حب نقى , حب منزه عن اى شئ مادى , كان حب لغرض الحب .
ثانيا :
يوسف وروان دى حكايه لا تمد للواقع بشئ وليس لها مثيل , الموضوع ان انا بيقولوا علياان انا شخصيه رومانسيه جدا مرهفة الحس يمكن ده علشان انا برج الدلو , فأنا حبييت افرض الاحساس ده لو فعلا حصل ما حد هيبقى ايه هو الوضع وايه رأى الناس والمجتمع اللى احنا عايشين فيه , وكمان عايز اعرف هل لسه فى حد زيى كده , هل فى حب للدرجه دى , هل الانسان ممكن يبيع اى شئ ويضحى باى شئ علشان حبيبه, هل الطرفين هيصمدوا للنهايه , كل الاسئله دى انا عايز اعرف ايجابتها منك ومن كل اللى زار المدونه دى , عايز اعرف حكمكم واحساسكم , عايز اعرف مين اللى غلطان يوسف ولا روان ولا الدنيا , وانا لا انكر ان فى بعض الاشياء فى القصه مقتبسه من الواقع حاجات حصلت ليا شخصيا وحاجات حصلت لناس اصحابى وحاجات انا حاسسها , من كل ده خرج يوسف وروان

rokaaa said...

شيماء :
قلتلك يا شيماء ميت الف مره هو سابها غصب عنه والله غصب عنه , سابها وهو بيحبها , وحاول يتفق معاها ان هما ما يتكلموش مع بعض علشان ما يشتغلوش اوى بس ما نفعش , ما كانش فى قدامه غير كده ,
يعنى كان احسا يكمل معاها ويبقى صايع , ولا يبعد عنها شويه لغاية ما يبقى حاجه محترمه فى المجتمع تليق بيها ويكمله سوى
ها ايه رايك فى الكلام ده؟

rokaaa said...

whyme
يعنى ايه شئ طبيعى لما يكون حاطط فى باله ان دى بنت غير كل البنات وكان ديما يقولها انتى ملاك بجد مش بشر ,
هل ده تصرف ملايكه
يا عزيزى الاخلاق مش بتتجزأ يعنى لو الانسانه دى محترمه فى قرارة نفسها ما كانتش عملت كده , مش علشان خاطر يوسف لا لكن علشان خاطر تفضل قدام نفسها الملالالالالالالالالاك

rokaaa said...

اسراء
وجهة نظرك ورأيك عاجبنى جدا على فكره
لكن بصى بقى يا ستى انا معاكى ان يوسف كان غلطان فى تصرفه ده وانا ذكرت قبل كده ان هو ندم ندم كبير جدا ان هو اخد الخطوه دى , بس بجد يا اسراء لما تعرفى باقى القصه هتعرفى كويس ان دى الغلطه الوحيده اللى هو غلطها فى حقها, وكمان اعتزر عنها , لكنها هى يا اسراء غلطت غلاطات كتير جدا غلاطات لا تغتفر , هتعرفيها بعدين
وكمان عايز اقولك حاجه يوسف عامله بقسوه علشان هو بيحبها بجد , فلو كلمها براحه وبتفاهم هيحنلها بسرعه ومش هيعرف ياخد القرار اللى هو عايزه , بجد كان لازم يعمل كده ده رأيى , ولو عندك حل تانى يا ريت تقولى عليه
شكرا روكى

شيمـــــاء said...

ماشى يا سيدى
كلامك زين
بس لازم كان يخللى باله عليها
مش يتعبها ويرهقها كده

برضه شايفه ان اللى عملته طبيعى
بس المهم انهم محبتش غيره

كمل ونشوف

dead man said...

ومش حرام لما هو مشي وسابها كده.. لأ طبعا حرام

sara86 said...

طبعن طبعن روان غلطانه
بالذات لو كانت عارفه ان يوسف لسه بيحبها وسبها غصب عنه

ويوسف غلطان كمان
عشان طالما بيحبها بجد مينفعش يبعد ويسبها كده

وكمان عايز اعرف هل لسه فى حد زيى كده , هل فى حب للدرجه دى , هل الانسان ممكن يبيع اى شئ ويضحى باى شئ علشان حبيبه,
طبعا لو بيحب بجد
حب حب مش هروب ولا تسليه ولا تعود

تحياتى

rokaaa said...

dead man
كل اللى اقدر اقوله ان روان كسرت يوسف

rokaaa said...

ساره 86
مرسى اوى يا ساره على تعليقك الجميل ده , بس الصراحه انا اشك ان دلوقتى لسه فى حب