Saturday, August 12, 2006

لماذا أكتب هذه المدونه؟


كان لازم بعد كل الظروف الصعبه اللى انا مريت بيها , أكتب حاجه أعبر فيها عن مدى حبى للناس اللى وقفوا جنبى , واللى كانوا جنبى لغاية ما أقدرت أكون أنسان جديد , أكسر الأحزان , وأحاول أبص للحياه بنظره أخرى , نظره فيها تفاؤل وحب للحياه , بعد ما وصلت لحاله حسيت فيها ان الحياه كلها خلاص............
أيوه خلاص فعلا , يعنى انتهت , حسيت أن كل الناس اللى بيحبونى واللى انا بحبهم راحوا خلاص, راحوا ومش راجعين تانى.

مش قادر أوصفلكم أحساسى بعد وفاة أمى الله يرحمها ويجعل ان شاء الله مسواها الجنه ,
حسيت زى ما يكون روحى بتنسحب منى , حسيت ان انا كمان بموت , لدرجة ان بعد وفاة أمى مباشرة , أستغربت أزاى انا لسه عايش..........

يوم السبت 31 /12 /2005 الساعه العاشره صباحا , أستيقظت على صوت ابى وهو يبكى , وبيقولى أوم يا طارق ماما ماتت يا طارق ماما ماتت
جريت بسرعه على حجرتها وأخذتها فى حضنى وقولتلها شوية كلام .
كلام كان نفسى أقوله لها وهى عايشه بس القدر منعنى ان انا أقوله لها
بس الحمد لله قلتلها كل اللى انا عايزه بعد ما توفت وحسيت والله ان هى سمعانى ,ممكن مش تصدقوا بس والله هى دى الحقيقه,

أنتم عارفين وأنا صغير ,كنت ديما أدعى ربنا سبحانه وتعالى دعاء بعد كل صلاه
عارفين كان أيه الدعاء ده ...........
كان يا رب انا بحب ماما وبابا وأخواتى نهى وحماده وأيهاب أبن خالتى والبنت اللى كنت بحبها أوى كنت بحبها
يارب مش تفرقنا خالص عن بعض , عشان انا مش هقدر أعيش من غيرهم, ولو عايز حد فينا خدنا كلنا فى سنه واحده وفى شهر واحد وفى يوم واحد وفى نفس اللحظه.
وكنت بعد كل صلاه أعد أفكر فى الموضوع ده , وبعد كده قلت خلاص ان شاء الله ربنا هيحقق أمنيتى.
انا بطبيعتى أنسان رومانسى , وخيالى شويه , وبحب الهدوء بطريقه كبيره جدا
ومش بحب المشاكل خالص , وكنت عايش مع امى حياه جميله جدا فى منتهى الهدوء , مش قادر أصورلكم أد أيه كانت حياه جميله.
بس الحمد لله على كل شئ

ولهذا السبب حسيت بعد وفاة أمى رحمها الله , بأحساس غريب , لدرجة فعلا والله انا بصيت لنفسى قدام المرايه وقلت أزاى أنا لسه عايش

1 comment:

Abo Amr said...

عارف يا طارق
كلامك بسيط لكن مباشر
زي الموس
ناعم لكن بيعور
كلامك حلاوته انه مش مزوق غير بحبك لماما الله يرحمها
اول مرة اكتشف فيك الجمال ده
يوم وفاتها الله يرحمها
مش عارف ليه قلت لايهاب خلوا طارق يصلي بينا
حسيت انك اقرب واحد
و اكتر واحد اتوجع ( باستثناء نهى )
جميل اوي انك تشارك وجعك مع حد
و مبسوط اوي انك بتشاركه معانا