Friday, February 23, 2007

لماذا ؟؟؟؟؟؟؟


لماذا ؟؟؟
عادة ما اسأل نفسى هذا السؤال ولا اجد له اجابه
لماذا ؟
لماذا وصلت لما انا فيه من حالة دائمه من الحزن والأسى والوجع والألم

لماذا ؟
لماذا لم اعد اشعر بالحياه
لم اعد استنشق رائحة الهواء
لم اعد اشعر بقطرات الماء الدافئ على جسدى
لم اعد اشعر بالناس من حولى
لم اعد اشعر بأى شئ

اصبحت دوما اشعر اننى بمفردى فى هذا الكون وبدأن احب هذا الاحساس
احب انا اجلس بمفردى فى غرفتى
احب ان انظر بمفردى على السماء
احب دوما ان اكون بمفردى
لماذا ؟

لماذا لم اعد اشعر بمعنى الحب
لماذا لم اعد اشعر بمعنى الصداقه
لماذا لم اعد اشعر بمعنى الحياه
اصبحت دوما اسأل نفسى عدة اسأله قبل ان افعل اى شئ
لماذا افعل هذا الشئ ؟
ولمن افعل هذا الشئ ؟
ودوما لا اجد اجابه

الكليه

لماذا ؟

كنت طول عمرى الطالب المتفوق الرائع اللى بيجيب الدرجات النهائيه فى كل المواد
ابتدائيه العاشر على جمهورية مصر العربيه
اعداديه التانى على الحى
ثانويه عامه 93% ودخلت كلية الهندسه اللى كان نفسى فيه
ا
بعد ما دخلت الكليه مش عارف ايه اللى حصل ؟
هل ممكن اكون كنت ذكى وفجاه بقيت غبى مثلا يعنى
أمال ايه اللى حصل بجد مش عارف
بقى مش كفايه ان انا اتعب واذاكر واحضر محاضرات وسكاشن واروح كل يوم الساعه 9 بالليل
مش كفايه ان انا اكون طالب مجتهد علشان احقق اللى انا عايزه واجيب التقدير اللى يرضينى
لكن لازم يكون ليا واسطه فى الكليه علشان الدكتور يظبطنى فى اعمال السنه وفى التقيم العملى
كان لازم اكون دمى خفيف وشاب عسل علشان الدكتور يحبنى ويدينى درجات اعلى من زمايلى
وبعد كل التعب ده والسهر ده ممكن اسقط ممكن اشيل ماده او اتنين ممكن وممكن وممكن

اذن لماذا اذهب الى الكليه ؟
لماذا اجتهد فى الكليه لكى أخذ الشهاده واعمل مهندس فى احدى المصانع الكبيره واكسب نقود كثيره ؟
لماذا
؟

لماذا كل هذا
لماذا اذا كنت اشعر بأننى بلا حاضر ولا مستقبل
افعل كل هذا النجاح والتفوق من اجل من؟
امى الحبيبه ولقد ماتت
حبيبتى التى كنت احبها ولقد رحلت
حتى الفتاه التى شعرت اننى احبها بعد ذلك اشعر بانها ليست لى
اذن لماذا ؟
لماذا افعل كل هذا وانا اشعر باننى لا اريد الزواج ولا اريد ان اكون اسره واطفال
اذن افعل هذا لمن ؟
لنفسى ؟
انا لا اريد ان اعيش بمفردى فى هذه الحياه
اذن لماذا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

20 comments:

شيمـــــاء said...

لما البنى ادم يتسند على ضلع واحد كبير فى حياته .. والضلع ده يختفى رؤيته بس
يبقى لازم نقع


لازم نبقى شايفين الضلع الكبير ده حتى لو مش باين قدام عنييا
ولازم يكون لينا اضلاع تانية صغيرة كتير حوالينا علشان نقدر نكمل


دى اجابة لماذا من وجهة نظرى

Anonymous said...

it's nothing to count the bad things in your life always said what the most good things i did in this life don't ask why just ask yourself what u have to do with that when u are already a very good person

علي الالفي said...

اللي انكسر يتطوح
هاتلاقي غيره جديد
و الحزن يوم هايروح
و تلاقي فرح و ليد



انت نسيت و للا ايه

كراكيب نـهـى مـحمود said...

طب ايه
اشمعنى المرة دي مش عارفه اتعاطف معاك خالص
يمكن لاني بقرف من الضعف والاستسلام والخنوع
يمكن لاني كنت فكراك اجدع من كده يمكن

Unknown said...

يااااااااااااه, انت مضايق أوي, والصراحه الموقف ده الواحد بيعدي بيه, وخصوصا ان الحاجات اللي بتخنق بتيجي مره واحده.
بالنسبه للكليه, فده نظام التعليم في مصر, بس انت مش بتذاكر عشان حد, انت بتذاكر عشان نفسك وربنا وبس, وهو أكيد هيعوضك.
ماماتك ربنا يرحمها, واللي كان بيسعدها وهي عايشه , أكيد هيسعدها وهي عند ربنا, انت ماتعرفش ان في قول قوي بيقول ان اللي راحو هناك بيعرفو أخبار اللي هنا, وده بجد علي فكره.
بالنسبه لحبيبتك, انت الوحيد اللي تقدر تحدد هي هتكون ليك ولا لأ, لو عايزها بجد هتعرف تاخدها ان شاء الله.

علي الالفي said...

على فكرة انا لما قريت موضوعك ده و انا في مود جديد قررت اني امسح ردي الاولانى
و بصراحة انا ليا اجابة على كل اللماذات اللي انت كاتبها هنا
لكن ممكن ما تعجبكش اجاباتي
و افضل اقولهالك بيني و بينك
بس بجد اللي عنده تاريخ دراسي مشرف زي اللي عندك و يضيعه يبقى......و حط مكان النقط دي اي شتيمة انت ماتحبهاش
و اللي يخيب امل اسرة رائعة زي اللي عندك يبقى.......و حط هنا شتيمة اوحش منها
اهدى يا روكا و فكر كويس
و اعرف ان اللي انت بتعمله دلوقت ممكن يؤثر عليك باقيت عمرك
اعقل يا طاااااااااااااااارق

hamasat said...

عزيزي طارق
الحقيقه انني حزنت كثيرا للاحساس الذي حاولت ان تفضفض بيه لكن لست من وحدك من تعرض لمثل هذه الظروف الوالدة رحمها الله ولكن تركت الذرية الصالحة ان شاء الله والتي ذكرت في الحديث
بما معناه

اذا مات ابن ادم انقطع عمله الا من ثلاث ولد صالح يدعو له,صدقة جاريه,علم ينتفع به
فانت الولد الصالح فالتكثر من عمل الخير وتهبه لوالدتك هذا احد الاسباب كرد علي لماذا
الصدقه الجارية فالتعمل وتنجز ليكون عندك مال تستطيع ان تعمل به صدقة جارية للوالدة تنفعها ويصلها ثوابها ان شاء الله
والعلم فهذا اكبر داعي لان تجد وتجتهد واحتسب دراستك لله لتنفع به نفسك وغيرك
اما محسوبية الدكاترة في الكليات كلنا تعرضنا لها واكثر من ذلك ضيعوا علينا الحصول علي وظائف بالجامعة ومجموعنا يؤهلنا وجعل الله في ذلك خير كثيرا مش كل شئ ظاهره شر وظلم بيكون احيانا ترتيب ربنا افضل كتير من كل تفكيرنا اما البنوته اللي ضاعت فخدها مني كلمة اذا كانت البنت ضاعت غصب عنك وعنها فقضاء الله وقدره مالكوش نصيب في بعض وما فيش حد مات من الحب الضائع وخلوا الذكريات الحلوه اللي كانت برضه ذكري حلوه مش هتضيع وان كانت ضاعت بكيفها فا ماتستاهلش لحظة حزن واسي انسي والدنيا مليانه اللي احسن منها
ما عنديش كلام اكتر مكن كدا وان ما عجبكش اتفلق بقي ما ابحبش ضعف الرجاله انا لا اعرفك ولكن شعرت انط مثل اخ من اخوتي وجب علي الحديث معه الدنيا مليانه كتير حاجات تستاهل نكتئب عشانها اكتر من اللي بتتكلم فيه
ربنا معاك

shabfa2re said...

والله ولا انا يا حومبى
تنح على اى جروب واتصاحب عليهم
وعيش يا حومبى

Anonymous said...

انت عارف لماذا كل الاحاسيس الغربية الى انت حاسس بيها لأنك لو بحثت عن ربنا ولماذا انت اتخلقت وقرات شوية فى المصحف الشريف هتلاقى اجابات لكل الأسئلة الى انت عايز اجبتها وممكن تنسها اصلا عشان اكيد نفسيتك ها تهدى وهتفكر بطريقة تانية خالص وهتعرف ان كل دقيقية هاتعشها فى حياتك هتتحاسب عليها وهتتمنى انها ترجع تانى ولكن ,,,,,, فكر تانى فى حياتك بطريقة تانية بس خليك فاكر ان ربنا ان شاء الله هيكون جنبك و هيوفقك فى حياتك بس ياريت انت تقرب منه شوية وهتلاقى لكل لماذا اجابة مقنعة

Anonymous said...

نفسى اقولك ياريت تقلع اللون الأسود دالكلية بتاعتنا فيها كل الوان العذاب ياريت تغير

rokaaa said...

ميمو
مرسى اوى بجد لات انتى اصلا دخلتى على البلوجر بتاعى , وربنا يخليكى يا رب على الكلام الحلو ده
وان شاء الله هحاول اخلع الاسود وان شاء الله بكره يكون احسن
شكرا بجد على كلامك الحلو ده
طارق

Anonymous said...

hi tarek
iam mohamed samir

Anonymous said...

hi rokaaa

hamasat said...

طارق حمد الله علي السلامه انا بس اتاكدت انك بتبص علي مدونتك وفي انتظار بوست جديد اكتب اي حاجه بس نتطمن عليك
تحياتي

shabfa2re said...

خليك مع ربنا

الناي الحزين said...

السلام عليكم

اولا تفعل كل هذا من اجل ارضاء الله عز وجل
فعذا هو واجبك
ولكل مجنهد نصيب
ملاكش دعوة باللي عنده واسطه ده مسيره هيقع
انما انت باذن الله هتفضل واقف وترتفع لانك مجتهد وبتعمل اللي عليك
ومش معني ان والدتك توفت"رحمها الله"وان حبيبتك رحلت ان الدنيا توقفت
اكيد حبيبتك دي مكنتس فيها خير ليك ومش مكتوبه لك عشان كده ربنا اخذها منك ليعطيك ماهو اجمل ولكن اذا صبرت واجتهدت
وبعدين ماتقولش تاني انك مش ناوي تتجوز وتجيب اطفال
لان انت كده بتعصي الله
نعم
اليس هو من امرنا بذلك والنبي ايضا هو من قال ان الزواج نصف الدين ومن اراد ان يكمل نصف دينه فليتزوج
اتريد اغضابهما
وتريد اغضاب والدتك المتوفاه رحمها الله
اعتقد انها لو كانت موجوده ماتمنت سماع ذلك منك ابد اليس كذلك؟؟

ثم ناتي لموضوع الوحده ده
انا كمان كنت زيك كده ولفترة طويله ثم اكتشفت فجاه اني انا السبب
انا اللي حاطه نفسي جوه الدائرة دي
حاول تخرج نفسك مها

""ألا بذكر الله تطمئن القلوب""

Anonymous said...

اعتقد ان مش انت لوحدك اللى حاسس كده و ان ده حالة ناس كتيرة بس لازم نتغلب عليها قبل ما يبقى ده الطبيعى و متقدرش تطلع من الحالة دى بقية عمرك ، الحياة لازم تكون زى الحصان و احنا الفوارس اللى بنتحكم فيها مش العكس

hamasat said...

روكا لازلنا في انتظار بوست جديد الغيبة طالت اوي اوي
حاول تساعد نفسك ووارب لنا الباب نساعدك شويه
اختك في الله

الوردة السوداء said...

مش عارفة ليه انا مش متعاطفة معاك

يمكن لانى فى نفس الحالة
بس مش بحاول اسال نفيى بصراحة

Anonymous said...

انت محتاج دكتور نفسانى زى كده ياطارق